Tatiana Blichová |
Ing. Táňa Blichová je členkou
Literárneho klubu Omega, a tak sme jej pri príležitosti krásneho jubilea
položili niekoľko otázok.
Čo
ťa priviedlo k písaniu?
Určite odchod mojej drahej mamy, ktorú
som držala za ruku v minútach odchodu. Pramene vyrazia zo zeme nevedno ako
a prečo. Fyzikálne vzaté, keď je už tlak v zemi priveľký, keď je
podložie dobre priepustné a aspoň malá škáročka v zemskej kôre.
V ľudskej duši je to podobné, nápor udalostí je priveľký a musí to
von. Na rozdiel od prameňov u mňa nesmierny pocit dlhu voči rodičom
i blízkym.
Ako
by si charakterizovala svoju tvorbu?
Sú to básne silných citových
prežitkov, vyrozprávaná moja vďačnosť, celý môj život v kruhu blízkych.
Veľkou inšpiráciou mi bola moja mama, ktorá skladala príležitostné básne, mala
nádherný hlas, zároveň bola insitnou maliarkou a jej obrázky pomáhali
uživiť rodinu, keď otec ako učiteľ s piatimi deťmi nemal ani vtedy
dostatočný plat.
Napriek tejto skromnosti vždy
u nás bolo dostatok kníh, ja som v mladosti odchovaná na starých knihách
Živeny, neskôr Hviezdoslavovej knižnice a Spoločnosti priateľov krásnych
kníh, ktorých bol otec – učiteľ fyziky a kantor – raným odberateľom.
S bratom, ktorý neskôr viedol stavbu nového Národného divadla, sme
prečítali toho určite viac ako polovicu. Moja generácia prežívala úročenia
z nažitého podobne. Preto asi tieto neskoré, či presnejšie oneskorené
verše nachádzajú ozvenu práve u nej.
Kde
nachádzaš inšpiráciu, čo čítaš, o čom premýšľaš?
Inšpirácia je všadeprítomná. Je to
moje kresťanské založenie a rodinná výchova, sedávala som ako dieťa vedľa
otca pri organe a občas stúpila na organové pedále. A to sa všetko
zlomilo v máji 1956, keď otca pozbavili funkcie riaditeľa školy práve
preto, že nás spolu s najstarším bratom dal konfirmovať, on za organom,
a potom celý učiteľský zbor u nás na skromnom pohostení. Reakcia bola
okamžitá, ďalší školský rok a všetky ďalšie mohol učiť iba v jednotriedkach.
Bol z rodu učiteľov, pre ktorých to bolo povolanie a nie iba
zamestnanie. Z malej dedinskej školy vyšlo mnoho vysokoškolákov.
Doteraz som pracovala
v technickom odbore (48 rokov), tento rok ukončujem svoju projektantskú
púť a zamýšľam dobehnúť zameškané práve v smere mne blízkom –
v literatúre. Dovzdelávam sa u mne aj osobne blízkych literárnych
kritikov: Dr. Milana Gáfrika – niekoľkokrát som prečítala knihy Na pomedzí
moderny a Proti noci, Dr. Slávky Otčenášovej-Štrbovej – naposledy
životopis maliara Igora Rumanského, rozhovory s poprednými osobnosťami
kultúry, počnúc naším milovaným Rúfusom (čo som si venovala na Vianoce). Práve
pod Slávkiným obetavým organizovaním Radvanského veršobrania sme sa stretali
desať rokov, a opäť o tom vyšla jej krásna kniha.
Nezabudnuteľný okamih posledného
Radvanského veršobrania – v Sládkovičovom kostole sa premietol obraz
majstra Rúfusa na celú výšku oltára a s jeho charakteristickým hlasom nás
na úvod i ukončenie pozdravil. To sú zimomriavky až v duši!
Takže mojou trvalou inšpiráciou sú
stretania s rodinou, blízkymi, priateľmi, s ľuďmi, čo nás trvale
obohatia na duchu a popri ktorých sa oddá žiť.
Obligátna
otázka: Hádam každý má svojho blízkeho spisovateľa, alebo knihu. Ako je to
u teba?
Odchovaná som na klasike, na klasickú
ruskú literatúru nedám dopustiť, novšiu zatiaľ nepoznám. Puškina som kedysi
čítavala v originále. Na gymnáziu nás učil skvelý profesor Kružliak, vtedy
sme veľmi čítali Ivana Kraska, na vysokej sme horovali za Válka, čítali sme
prózy z počínajúceho uvoľnenia (1965) – Mňačka, Mináča a Kaliského.
Z americkej literatúry trochu neskôr Saroyana, Scotta Fitzgeralda,
Steinbecka.
V zrelšom veku čítam viac poézie,
skôr rozhovory s tvorcami. Napríklad, niekoľkokrát som prečítala knihu
majstra Kadlečíka Vlani ako dnes, ktorá má v úvode i doslove Kraskovu
báseň: „...dnes jako vloni vŕba sa kloní a v tichú vodu pozerá...“
A tie skvostné pasáže o orechu i organe. Aj som sa vybrala do
Pukanca zložiť majstrovi poklonu, keď som bola na liečení v Dudinciach,
ale neohlásene, bol práve za organom v Štiavnici.
Takou tisícročnou paralelou bola kniha
z klubu antickej literatúry Marcus Aurélius Hovory k sobě, písané
v zemi Kvádov nad riekou Hranuov, a druhé Rázusove Hovory so synom
a s Tebou, a napokon Rozhovory so sebou a s Tebou majstra
Rúfusa. Vo všetkých troch v predele tisícročí cítim potrebu odovzdať odkaz
svojim nasledovníkom. Posledné dve spomenuté opätovne čítavam.
Čo
považuješ za svoj literárny úspech?
Zacitujem zo záveru mojej knižočky,
ktorá vyšla s pomocou mojich detí a vnučky:
„Na svojich veršoch nemám priveľkú
zásluhu, to v nich spieva moja mama, otec ju sprevádza na organe,
z diaľky sa usmieva môj muž Ján. Dirigentská palička je však
u Všemohúceho.
Ja to vlastne iba zapíšem a verše
začnú žiť svoj život. Vypravím ich do sveta ako svoje deti a ony idú,
hľadajú si tú svoju cestičku s Božím aj mojím tichým požehnaním.
Vlastne je život plný básní,
ktoré si už-už napísal.
že si niekomu báseň písať chcel.“
A tak mojím najväčším úspechom
je, keď si báseň nájde cestu k vám.
(Rozhovor
s Tatianou Blichovou pripravila Jana Poláková a Lýdia Šimková.)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Ak chcete pridať svoj komentár k článku, nech sa páči.
Diskusia je moderovaná, komentár preto nebude publikovaný hneď,
ale až po jeho schválení administrátorom.
Ďakujeme.